sunnuntai 1. toukokuuta 2016

Vitamiinit ja lisäravinteet

Mielestäni ruoasta ei saa nykyään tarpeeksi vitamiineja tai lisäravinteita, joten näitä täytyy ottaa lisää muualta. Tässä postauksessa on nyt esiteltävänä ne vitamiinit ja lisäravinteet, joita meidän perhe käyttää. Vitamiineistä tärkein on d-vitamiini ja lisäravinteista MSM -jauhe. 


MSM -jauhe: On hyväksi nivelille,hiuksille, kynsille ja iholle, jonka vuoksi olen alkanut jauhetta käyttämään. Jauhe on siis ravintorikkiä, jota ennen on saatu hyvinkin ravinnosta, mutta nykyään ei. Ravintorikki on tosiaan tärkeä osa meidän hyvinvointiamme ja kehoamme, jonka johdosta olen lisännyt tämän omaan ravintooni.

Maca -jauhe: Tämä on nyt sitä superfoodia! Lyhykäisyydessään maca on täynnä adaptogeeniä, joka auttaa kehoa selviytymään haastavista oloista. Se on hyväksi immuunijärjestelmälle, hormoonitoiminnalle ja kehon kestävyyskunnolle! Olen aina kamppaillut hormoonitoimintani kanssa, joten toivottavasti tästä on apua siihen!


Monivitamiini: Yksinkertaisesti sanottuna, kuten jo alussa mainitsin, ravinnosta ei saa enään tarpeeksi vitamiineja, joten se täytyy ottaa muualta. Monivitamiineissä on ihan hyvät määrtä eri aineita, mutta silti d-vitamiini kannattaa ottaa vielä erikseen. C-vitamiinia en nauti itse erikseen, vaikka monet sitä tekee, sillä koen saavani tarpeellisen c-vitamiiniannoksen näistä + marjoista ja kasviksista.

D-vitamiini: Tätä meidän poika syö päivittäin. Itse käytän vielä super-d tippoja juoman seassa, mutta kun löydän sopivan valmisteen, siirryn nieltävään muotoon. D-vitamiinin saanti on kyllä hyvin tärkeää koko vuoden, ja varsinkin talvella. Vaikka d-vitamiinia saa auringosta, se ei riitä, koska se pitäisi auringosta nauttia ilman vaatteita. Myös suomen suositukset d-vitamiinin saannille on mielestäni hyvin matalat, joten sitä kyllä uskaltaa ottaa yli rajoitusten, juuri sen vuoksi, että emme saa sitä tarpeeksi auringosta täällä pohjolassa. 

Tulevaisuudessa ajattelin ottaa tosiaan käyttöön vielä magnesiumin, sinkin ja kalanmaksaöljyn.

Käytätkö vitamiinilisiä tai lisäravinteita? Mitä käytät? Käyttääkö muu perheesi ravinteita?

6 kommenttia:

  1. Meillä syödään kalanmaksaöljyä lapsilla on lysin tuttifrutti pureskeltava pehmytkapseli ja aikuisilla nieltävä kapseli,
    c-vitamiinia lapsille appelsiininmakuinen puru 200 ja aikuisille nieltävä 500mikrogrammasta,
    d-vita http://www.vitabalans.com/index.php?id=4192 meillä on toi salmiakki, sekä aikuisille että lapsille. Suosittelen sinullekin 7€ halpa-hallista.
    Lisäks spirulinaa, clorellaa ja raakasuklaa nipsejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyykin tutustua tuohon! Kiitti linkistä! :)

      Poista
  2. Hei ihan älyttömän kiva ja mielenkiintoinen postaus. Itse syön sinkkiä, magnesiumia, D-vitamiinia, C-vitamiinia ja omega 3 vitamiineja. :)


    http://inka-allornothing.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Minkä merkkistä sinkkiä ja magnesiumia syöt? Tarttisin suositteluja :D

      Poista
  3. Kyllähän noita kaikkea ruoastakin saisi,jos vaan syö niitä oikeita ruokia :) ihan vaa oma mielipide ettei kovin luonnollista ole pillereitä tai labrassa eristettyjä jauheita syödä, mutta kukin tyylillään! :D

    VastaaPoista

Asiattomat kommentit menevät suoraan roskakoriin ;)