keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Toivepostaus: Laihduttajan opas

Multa toivottiin postausta siitä, miten kannattaa aloittaa laihdutus ruokavalion ja liikunnan suhteen. Yritän parhaani neuvoa aloittelevia laihduttajia alkuun.

Ensimmäisenä, aseta itsellesi realistinen tavoite. Itselläni on tavoitteena pudottaa 30kg tämän vuoden aikana, joka on hyvin realisitinen mun kokoiselle ihmiselle. Äläkä missään nimessä stressaa laihduttamista, tai muuten tulokset voivat olla päinvastaiset.

Muuta ruokavaliotasi terveempään suuntaan. Mikäli haluat kokeilla jotain dieettiä, ota niistä ensin selvää tutustumalla erilaisiin vaihtoehtoihin esimerkiksi lukemalla erilaisia dieeteistä kertovia kirjoja tai selaamalla internettiä ja valitse niistä itsellesi paras, jota pystyt ja haluat noudattaa. Itse olen 5:2 dieetillä, (josta voit lukea täältä), jossa syödään 5 päivänä normaalisti ja 2 päivänä (ei peräkkäisinä päivinä!) paastotaan, syömällä ainoastaan 500kcal päivässä. 

Muista syödä joka aterialla proteiinia ja marjoja/vihanneksia. Itse syön 1 hedelmän päivässä, jonka syön aamulla tyhjään mahaan. Syön myös yleensä hiilarit aamupäivästä, jotta loppupäivästä maha ei ole enään kovin turvonnut. Alla esimerkki mun aamupalastani:
Hedelmä (mandariini/banaani/omena), kaurapuuro (2dl vettä, 1dl kaurahiutaleita), marjoja/sokeritonta marjamehukeittoa (mustikka/mansikka/vadelma), raejuustoa, vihreä tee ja 0,5l vettä.

Vihreä tee on hyvä laihduttajan apuväline, sillä se kiihdyttää aineen vaihduntaa. Myös vedenjuonti on todella tärkeää, sillä laihduttajan on hyvä juoda päivässä 2-4l vettä, joka myös edistää aineenvaihduntaa. 

Pidä hyvät ateriavälit. Laihduttajan on hyvä syödä ainakin 5 kertaa päivässä 2-4h ateriaväleillä. Pidä myös annoskoot pieninä.

Aloita liikkuminen oman jaksamisesi mukaan. Jokapäivä on hyvä kävellä vähintään 30min, matkalla ei ole väliä, ja edetä vain oman jaksamisen mukaan, joten kuuntele kehoasi. Jos salille ei ole mahdollista päästä tai saliharjoittelu tympii, niin youtubesta löytyy vaikka monen moista treenivideota, varsinkin englannin kielisiä. Suomeksi löytyy ainakin kahvakuula harjoituksia. 

Itse aloitin 90 päivän bikini body mommy -haasteen, jossa treeni on aina erilainen jokaiselle päivälle, eikä treeni vie päivästä kuin sen n. 15min, joka sopii pienen lapsen äidille todella hyvin. Alla tutustuminen ensimmäisen päivän treeniin:

Jos motivaatio karkaa käsistä, susoittelen tulostamaan netistä motivoivia memejä/kuvia tai asettamaan sellaisen kuvan tietokoneen/puhelimen taustakuvaksi. Monilla voi myös auttaa nähdä muiden ihmisten saavutuksia, joita löytyy esim. pinterestistä. Pidä myös tavoitteesi mielessäsi.

Älä ikinä katso pelkkää vaakaa. Vaikka kiloja ei olisi karissut juuri yhtään, kropasta on voinut silti lähteä valtavasti senttejä. 


Toivottavasti tästä on edes jonkinlaista apua laihdutuksesta haaveileville/laihdutuksen aloittaville!
Tsemppiä aloitukseen, siitä se lähtee!

4 kommenttia:

  1. Oli kyllä kivoja vinkkejä! Tuo bikini body mommy näyttää hyvältä, täytyy tsekata jos alottais sen itsekin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen! :D Tuntuu meinaan lihaksissa!

      Poista
  2. Miten/milloin tuohon haasteeseen pääsee liittymään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei siihen ole pakko erikseen liittyä, tekee vain youtuben mukana noi päivät :)

      Poista

Asiattomat kommentit menevät suoraan roskakoriin ;)